Försäkringskassan i tidningen

Kaoset tvingar Terese att låna


Väntade förgäves Terese Larsson, 34, skulle ha fått ersättning för sin föräldraledighet i slutet av juli, men pengarna kom inte. "Jag fick gå till banken och ta ett lån för jag insåg att jag inte skulle klara mig", säger Terese.



Tiotusentals svenskar drabbas av strulet på Försäkringskassan

Terese Larssons föräldrapenning är försenad flera veckor.

Nu tvingas hon låna för att klara räkningarna.

Kaoset på Försäkringskassan får förödande konsekvenser för de drabbade.

En omorganisation - mitt i semestern - har satt tiotusentals svenskar i ekonomisk knipa.

Varken de fattigaste pensionärerna eller föräldralediga får ut sina pengar från Försäkringskassan.


Väntar på 12 000 kronor

Terese Larsson, 34, i Flen är en av dem.

Hon skulle ha fått över 12 000 kronor före skatt i slutet av juli. Nu vet hon inte när pengarna kommer.

- Jag fick gå till banken och ta ett lån för jag insåg att jag inte skulle klara mig. Men det är inte alla som kan göra så, säger hon.


Långa telefonköer

De som försöker ringa kommer inte fram:

"Vi har för närvarande kö. Förväntad kötid är 19 minuter. Du har plats 305 i kön", lät det när Aftonbladet i går ringde kundtjänsten.

Försäkringskassan förklarar strulet med omorganisation:

20 nya "nationella försäkringscenter" ska ta över utbetalningarna från de lokala kontoren, samtidigt som 35 kundtjänster ersatts med ett enda kundcenter.

Ovanpå det har det varit personalbrist under semestern.


Hårt slag för pensionärer

Värst drabbade är de 10 000 fattigpensionärer som inte har fått ut sina bostadstillägg sedan slutet av maj.

Nu lovar Försäkringskassan att de ska ha sina pengar senast den 22 augusti.

- Då ska det inte vara någon som väntar på något längre, säger försäkringsdirektör Kristin Ritter.


Får vänta två månader

Omkring 5 000 pensionärer som bor utomlands väntar också på sina pensionspengar, på grund av att kassan bytt utbetalningssystem.

Även föräldrar som tagit ut kortare föräldraledighet under sommaren har råkat illa ut. Omkring 50 000 föräldrar får nu vänta i två månader på sina pengar.

Försäkringskassan lovar att väntetiden ska vara tillbaka på 4-6 veckor i slutet av september.


Kommentarer
Postat av: Anonym

ja får mina iaf när ja ska ha dem som tur e

2008-08-14 @ 14:24:25
Postat av: Anonym

ja blev en sån vagn men ska ej ha den nu har min andra emmaljunfga ett tag till

2008-08-15 @ 21:33:56
URL: http://mammanemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback